Rogale marcińskie

U mnie też rogale wieczorową porą ;) Po raz pierwszy się za nie zabrałam no i muszę stwierdzić , że opłacało się :) Niewątpliwie są pracochłonne , ale czego się nie robi dla różnego rodzaju słodkości ;)
Prace należy rozłożyć na dwa dni. Tej informacji nie doczytałam i zamiast podzielić się nimi wczoraj robię to dzisiaj ;) Pierwszego dnia przygotowujemy ciasto a drugiego dnia nadzienie , po czym zabieramy się zwijanie i pieczenie :) Korzystałam z przepisu , który znalazłam na blogu klik






Składniki na ciasto:
  • 1 szklanka ciepłego mleka
  • 30 g świeżych drożdży
  • 3 żółtka ( 2 białka zostawiamy do nadzienia )
  • pół łyżeczki ekstraktu z wanilii 
  • 3,5 szkl. mąki pszennej
  •  3 łyżki drobnego cukru
  • szczypta soli
  • 50 g masła + 200 g miękkiego masła do wałkowania

Wykonanie:

  1. W 1/2 szkl. ciepłego mleka mieszamy drożdże z cukrem i odstawiamy do wyrośnięcia na ok. 20 minut.
  2. 3 żółtka ucieramy z z 2 łyżkami cukru i ekstraktem waniliowym na kogel mogel.
  3. 50 g masła rozpuszczamy w rondelku .
  4. Mąkę przesiewamy ze szczyptą soli i mieszamy.
  5. Dodajemy wyrośnięty rozczyn , pozostałe mleko i masę jajeczną.
  6. Wszystko ugniatamy i dolewamy ostudzone masło i ugniatamy do czasu aż masło się całkowicie wchłoni.
  7. Wyrobione ciasto w misce , przykrywamy ściereczką i odstawiamy do lodówki na 1 godzinę.
  8. Po tym czasie schłodzone ciasto wyjmujemy z lodówki , wykładamy na blat i wałkujemy na prostokąt o wymiarach 45 x 25 cm tak aby krótsze boki były góra - dół .
  9. 200 g miękkiego masła kroimy na plastry i układamy na cieście. 
  10. Rozsmarowujemy po całej powierzchni.
  11. Ciasto jest bardzo plastyczne i fajnie układa się podczas pracy . Ja dopiero przy drugim podejściu posypałam lekko mąką podczas wałkowania bo zaczęło mi się nieco przyklejać do blatu.
  12. Następnie od góry zwijamy do środka 1/3 część ciasta i od dołu przykrywamy 2 warstwy. Mają być 3 warstwy.
  13. Dociskamy i obracamy o 90 stopni i znowu i znowu rozwałkowujemy na prostokąt i składamy tak jak poprzednio .
  14. Czynności te należy powtórzyć jeszcze 3 razy.
  15. Gdy wykonamy te powtórzenia , owijamy ciasto w folię i wstawiamy do lodówki na całą noc.
  16. Przed robieniem rogalików należy ciasto wyjąć ok. 30 minut wcześniej. 

Składniki na nadzienie:

  • 350 g białego maku ( miałam 200 g Skworcu )
  • 100 g masy marcepanowej ( dałam 150 g )
  • 3/4 szklanki cukru pudru
  • 150 g orzechów włoskich
  • 100 g blanszowanych migdałów 
  • 70 g suszonych fig
  • 70 g suszonych daktyli bez pestek
  • 100 g kandyzowanej skórki pomarańczowej
  • 3 łyżki gęstej śmietany ( dałam 12 % )
  • 2 białka
  • 5 podłużnych biszkoptów
Wykonanie:
  1. W oddzielnych miseczkach nasypać mak, orzechy włoskie, daktyle i figi . 
  2. Zalać gorąco wodą i doczekać 30 minut.
  3. Następnie odcedzić na sitku o małych oczkach.
  4. Mak, orzechy figi , daktyle i migdały mielimy 2 razy.
  5. Masę marcepanową ucieramy z cukrem pudrem i śmietaną. Gdy składniki się dobrze połączą dodajemy zmielony mak z bakaliami.
  6. Następnie dodajemy pokruszone biszkopty ( mieliłam w blenderze ) i posiekaną skórkę pomarańczową.
  7. Masę bardzo dobrze mieszamy.
  8. Białka ubijamy na pianę i dodajemy do nadzienia.. Delikatnie mieszamy.
  9. Jeśli nadzienie będzie za bardzo zbite dodajemy 1 łyżkę śmietany.
Dodatkowo :
  • jajko roztrzepane z łyżką mleka do posmarowania rogalików
  • 1 szklanka cukru pudru + 1 łyżeczka soku z cytryny + gorąca woda na lukier ( pominęłam )
  • zmielone orzechy włoskie
Sposób wykonania rogalików:
  1. Ciasto rozwałkować na duży prostokąt u mnie wyszło ok. 55 cm na 40 .
  2. Nożem nakreślić w dwóch rzędach trójkąty.
  3. Masę wykładamy kolejno na każdy trójkącik ( po bokach zostawić troszkę miejsca i zwijamy zaczynając od szerszej strony.
  4.  Zwijając nacinamy pośrodku i zwijamy a boki układamy pod spód.
  5. Wykładamy na dużą blachę pokrytą papierem do pieczenia , przykrywamy ściereczką i czekamy 90 minut do wyrośnięcia.
  6. Pędzelkiem smarujemy każdy rogalik roztrzepanym jajkiem i posypujemy zmielonymi orzechami.
  7. Piekarnik rozgrzać do 180 C i piec ok. 30 minut ( każdy piekarnik jest inny , dlatego proponuję pilnować i wyjąć rogaliki kiedy będą bardzo złociste.
  8. Jeśli zostanie nam nadzienia można wykorzystać je do zawinięcia w gotowe ciasto francuskie. 



Smacznego

Komentarze

Popularne posty